BILA TANGAN MULA MENAIP

Tuesday 11 September 2012

pertandingan debat Keamanan Ala Presiden 2012

pertandingan ini berlangsung pada
4-8 februari 2012
di UPNM,,,,
kali ke-2 menjadi tuan rumah

sesi kuarantin 30 minit bersama wakil aku PATRICK DINESH
mendegar hujah lawan

Pertandingan Debat Keamanan Ala Presiden 2012 sangat bermakna pada diri aku kerana format debat kemanan ala presiden ini memerlukan daya pemikiran yang tinggi serta ketahanan mental yang sangat kuat kerana kita hanya berdiri seorang diri sahaja untuk memikirkan hujah,fakta dan bidasan sewaktu pertandingan bermula,wakil kita hanya dapat membantu sewaktu sesi kuarantin 30 minit sahaja dan hanya dapat mengemukakan soalan kepada pihak lawan pada sesi ke-3 iaitu soalan daripada wakil.

berikut keputusan perlawanan aku sewaktu peringkat kumpulan.


             K            P
                                   UPNM vs UUM
                                  UPNM vs UMS
                                      UMP    vs UPNM
                                      UITM   vs UPNM
                                      USIM   vs UPNM



                      
 Alhamdullilah,dalam peringkat kumpulan aku menjadi juara kumpulan D dan melayakkan aku ke pusingan suku akhir.Dalam pusingan suku akhir ini aku berdepan dengan peserta daripada Lim Kok Wing Universiti dan dalam pusingan kali ini aku menang dengan keputusan juri 4-1 margin 1.5.Inilah kali pertama aku layak ke pusingan separuh akhir sejak aku menyertai pertandingan debat IPT ini...
Pengalaman ini sangat bermakna bagi diri kerana pertama kali berdebat dihadapan penonton yang agak ramai.

 Pada pusingan separuh akhir aku bertemu dengan senior@abang@ kawan baik aku  sendiri yang juga layak ke pusingan separuh akhir.Dalam pusingan ini aku berada di posisi pembangkang dan aku tewas dengan Wan Azizul Faiz iaitu individu yang telah menjuarai Debat Keamanan 2012 selepas menewaskan peserta dari UPM pada pusingan akhir.

Walaupun perjuangan aku hanya terhenti sehingga ke pusingan separuh akhir namun aku tetap gembira kerana hasrat aku untuk berdebat dihadapan orang ramai telah tercapai.Selain itu juga pelbagai ilmu,nasihat serta kritikan membina banyak aku perolehi untuk meningkatkan lagi mutu debat aku..

Aku sangat berterima kasih kepada guru@abang@jurulatih debat aku yang tidak pernah jemu mengajar aku berdebat dan bersabar dengan perangai aku..diharap segala ilmu yang diberikan dapat aku kembangkan dan gunakan untuk kebai

penyampai hadiah
bergambar dengan JUARA
 




bersama Prof Wan Mahzom

saje menyibuk atas pentas final...walaupun xlayak..Bila la aku nak betul2 ada kat situ???



No comments:

Post a Comment